De ce Microsoft insistă să reinventeze browserul Edge

de: Teodora Tudosie
07 11. 2019

Edge este urmașul lui Internet Explorer, browserul de la Microsoft pe care mai toată lumea îl folosea când a apărut. Acum, lucrurile stau altfel.

Microsoft a lansat Internet Explorer în 1995 și a ajuns rapid cel mai folosit browser din lume. Totuși, a fost depășit, cu timpul, de jucători precum Mozilla Firefox, Opera sau Safari. În 2008, Chrome a reușit să le întreacă pe toate.

În octombrie 2019, potrivit Stat Counter, topul browserelor stătea cam așa: Chrome (64,92%), Safari (15,97%), Firefox (4,33%), Samsung Internet (3,29%), UC Browser (2,94%) și Opera (2,34%). Noua variantă a browserului Internet Explorer, Edge, are în prezent o cotă de piață de 2,08%.

Cu toate acestea, Microsoft nu renunță la Edge și lucrează acum la reinventarea browserului, în speranța că poate va redobândi popularitatea pe care IE o avea la începuturi.

Internet Explorer a devenit ulterior Edge, însă n-a prea avut succes. Dezvoltatorii web se asigurau că site-urile lor erau compatibile cu Chrome și nu se prea deranjau să le facă funcționale și pentru browserul Microsoft.

Acum, compania lucrează la un browser bazat pe Chromium, un proiect open-source al Google. Vrea să-l ofere atât pe Windows, cât și pe MacOS. Cel mai probabil, va putea fi folosit și pe Linux. Microsoft are planuri mari pentru noul browser.

Ce promite Microsoft pentru browserul Edge

Compania a anunțat oficial lansarea browserului Edge, care va avea loc pe 15 ianuarie 2020.

Mulți spun că mișcarea este una disperată. Chiar Chuck Friedman, vicepreședintele Edge, a numit toată situația o „criză existențială”. Atunci când a fost adus în echipă, au urmat întrebări importante precum: Ce vrem să facem? De ce ar alege utilizatorii Edge? Livrăm rezolvări pentru probleme importante? Microsoft încearcă acum să ofere răspunsuri la toate acestea.

În primul rând, Microsoft spune că echipa Edge s-a concentrat pe securitate. Friedman spune că internetul oferă acces către toate informațiile din lume, însă nu ar trebui să dai la schimb date despre tine în acest proces. „Nu este vorba doar de sistemul de operare. Nu este vorba doar de căutare. Dar este vorba, de fapt, despre întregul M365, combinația sistemului de operare, plus securitate, plus instrumente de productivitate”, spune Chuck Friedman.

În ceea ce privește reclamele, vicepreședintele spune că Microsoft abordează problema în mod transparent. Astfel, Edge la va permite utilizatorilor să vadă ce date sunt colectate și cum sunt acestea folosite.

De asemenea, echipa Edge de la Microsoft se concentrează și pe un mai bun management al tab-urilor din browser. Friedman spune că este o problemă pe care nimeni n-a reușit momentan s–o rezolve.

Microsoft încă speră să reușească cu browserul său

Potrivit vicepreședintelui Edge, există încă destul de mulți oameni care folosesc browserul, aproximativ 150 de milioane.

În esență, echipa Edge încearcă să construiască o alternativă pentru Chrome. Vrea să le ofere utilizatorilor posibilitatea să facă această tranziție într-un mod cât mai ușor.

Microsoft spune că noul său browser va putea oferi ceea ce nu mai oferă nimeni pe piață, în special pentru business-uri. De exemplu, spune că „vom uni internetul cu intranetul tău și cu Microsoft Search în Bing, astfel încât să poți accesa mai multe date importante într-o singură experiență de navigare și căutare”.

Abițiile Microsoft sunt destul de mari, iar probabilitatea ca browserul său actualizat să ajungă să domine piața nu este prea mare. Rămâne de văzut cum se va descurca Edge, după lansarea din ianuarie 2020.